Kies uw kerk

Preek van de week

Bezinning door het jaar - twintigste zondag door het jaar B - 17 en 18 augustus 2024

OVERWEGING


Wat is goed leven? 
In de eerste lezing van vandaag horen we een fragment uit het boek ‘Spreuken’, dat zegt dat geluk en
goed leven te maken heeft met wijsheid. De wijsheid die van God komt en staat als een huis met 7
zuilen. Als we dat horen, dan weten we al dat dit getal iets bijzonders betekent: 7 slaat hier op 5+2:
de 5 boeken van Mozes en 2 voor de geschriften van de grote en de kleine profeten. Dus, zo kunnen
we concluderen, heeft die wijsheid alles te maken met wat in het Oude Testament, de Oude Boeken van het
Jodendom geschreven staat. Dat is de wijsheid van God, die verhalen helpen je te leren welke
beslissingen in je leven tot een goed leven leiden en welke niet. Het is ook een uitnodiging van
Godswege om mensen te worden die goede keuzes maken in hun leven.

In het evangelie horen we –voor de derde zondag op rij- een deel van de broodrede van Johannes.
Ook in deze rede wil Jezus de mensen vertellen wat wijsheid is, wat tot een goed en gelukkig leven
leidt. En horen we in de eerste lezing de uitnodiging van Vrouwe Wijsheid: kom, eet mijn brood en
drink van de wijn die ik gemengd heb, Johannes gaat nog een stap verder, een stap dieper: daar zegt
Jezus: Ik ben het levende brood dat uit de hemel is nedergedaald. Wie mij eet, zal leven in
eeuwigheid.

Wat wil Johannes ons daar eigenlijk mee zeggen?
Eten en drinken hebben we allemaal nodig. Zonder dat kunnen we niet leven, dat snapt een kind.
Maar een mens eten, dat is kannibalisme. Daarover ging ook de discussie met de Joden, die Jezus’
woorden alleen maar letterlijk begrepen. Dat geldt ook voor veel mensen in onze tijd: Bijbelteksten
worden als letterlijke teksten begrepen en vaker ook belachelijk gemaakt. Want deze taal past
moeilijk in onze belevingswereld, die alles rationeel wil begrijpen en verklaren.

De woorden van Jezus zijn echter niet bedoeld om door ons verstand ontrafeld te worden, maar ze
zoeken een weg naar ons hart, om ons te laten ervaren wat ‘goed leven’ is, echt leven, wat echte
wijsheid, wijsheid van God, is. Jezus’ leven, zijn woorden en daden, zijn voor gelovige mensen niet
zomaar een mooie theorie, een paar mooie spreuken, maar willen helemaal in je doordringen, zich
nestelen in je hart, zodat je ervan leven kunt, zodat je eruit leven wilt.

Dat is het échte leven, waar wij allen naar hunkeren. Want ook al zijn wij mensen soms zwak, beperkt
in mogelijkheden, niet perfect zoals wij het ons hadden gedroomd, gekwetst misschien of
gehandicapt, toch geloven wij dat een mens echt mens is door wat hij geeft vanuit zijn liefde. Voor
ons wordt de waarde van iemand niet gemeten aan uiterlijkheden - rijkdom, prestige, verbluffende
mogelijkheden - maar aan de grootte van zijn hart, aan de kwaliteit van zijn gevend-liefhebben. Dat is
wat het evangelie noemt: “het eeuwige leven”. Dat wil Jezus ons geven.

Wat kan dat nu betekenen voor ons? Eén zijn met Jezus en dank zij Hem ten volle leven.
Als we naar Jezus kijken, zien we twee dingen. De manier waarop Hij omging met zijn medemensen,
zijn naastenliefde, zijn barmhartigheid, zijn waardering voor mensen. Daarin kunnen wij Hem
navolgen. Dat is een eerste manier om één te worden met Hem, verbonden met Hem. We zien nog
iets anders bij Jezus. Hij leefde heel sterk verbonden met God, die Hij zijn Vader noemde. Het is
moeilijk om te zeggen hoe wij Hem daarin kunnen navolgen.

Voor mij is dat de kracht die je soms ervaart als je het moeilijk hebt, als je iets doet wat je dacht niet
te kunnen, als je boven jezelf kunt uitstijgen... Dan wordt het leven waarachtig geleefd, dan komen
we in de buurt van ‘het goede leven’. Daarom zijn wij uitgenodigd om het brood te eten,
voedsel ten leven, om Jezus na te volgen, zowel in zijn omgang met medemensen als in zijn omgang
met God.

De moeilijke woorden van Johannes klinken hoogverheven en onbereikbaar, maar worden soms
concreet in mensen van vlees en bloed, in onze omgang met elkaar. 

https://www.sintandreas.nl/Ove... bewerkt TS

Schriftlezingen van deze zondag



TWINTIGSTE  ZONDAG DOOR HET JAAR

EERSTE LEZING Spr., 9, 1-6

Uit de Spreuken


De wijsheid heeft zich een huis gebouwd, zeven zuilen heeft zij zich gehouwen, haar vee heeft ze geslacht, haar wijn gemengd, haar tafel gereed gemaakt. Nu zendt ze haar dienstmeisjes uit, op de hoogste punten der stad moeten ze roepen: “Wie onervaren is kome hierheen en wie geen inzicht heeft, laat hem tot bezinning komen: “Kom en eet van mijn brood, drink van de wijn die ik gemengd heb. “Laat uw onnozelheid varen en u zult leven, bewandel de weg der wijsheid!"


TUSSENZANG Ps. 34 (33), 2-3, 10-11, 12-13, 14- 15


REFR: Let op en bemerkt hoe genadig de Heer is.


De Heer zal ik prijzen iedere dag, zijn lof ligt mij steeds op de lippen. Mijn geest is fier op de gunst van de Heer, laat elk die het hoort zich verheugen.

Eerbiedigt de Heer, gij die Hem gewijd zijt, want wie Hem eerbiedigt lijdt nimmer gebrek. De rijken zijn arm en behoeftig geworden, die gaan tot de Heer komen nooit iets tekort.

Komt, kinderen, luistert naar wat ik u zeg; ik leer u de Heer te vrezen. Wie is er bij u die het leven liefheeft en dagen van voor-spoed verlangt?

Weerhoud dan uw tong van boosaardige taai, uw lippen van leugenachtige woorden. Vermijd dan het kwade en doe slechts wet goed is, streef altijd naar vrede en laat die niet los.


TWEEDE LEZING Ef., 5, 15-20


Uit de brief van de heilige apostel Paulus aan de christenen van Efeze


Broeders en zusters, Let dus nauwkeurig op hoe ge u gedraagt: als verstandige mensen, niet als dwazen. Benut de gunstige gelegenheid, want de tijden zijn slecht. Daarom, weest verstandig maar tracht te begrijpen wat de Heer wil. Bedwelmt u niet met wijn, wat tot losbandigheid leidt, maar laat u bezielen door de Geest. Spreekt elkander toe in psalmen en hymnen en liederen, ingegeven door de Geest. Zingt en speelt voor de Heer van ganser harte. Zegt altijd voor alles dank aan God de Vader in de naam van onze Heer Jezus Christus.


ALLELUIA Mt., 11, 25


Geprezen zijt Gij, Vader van hemel en aarde, omdat gij de geheimen van het koninkrijk aan kinderen geopenbaard hebt. Alleluia.


EVANGELIE Joh., 6, 51-58


Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Johannes


In die tijd zei Jezus tot de menigte: “Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald. Als iemand van dit brood eet zal hij leven in eeuwigheid. Het brood dat Ik zal geven is mijn vlees, ten bate van het leven der wereld." De Joden geraakten daarover met elkaar in twist en zeiden: “Hoe kan Hij ons zijn vlees te eten geven?" Jezus sprak daarop tot hen: “Voorwaar, Ik zeg u, als gij het vlees van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt gij het leven niet in u. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag. “Want mijn vlees is echt voedsel en mijn bloed echte drank. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem. Zoals Ik door de Vader die leeft gezonden ben en leef door de Vader, zo zal ook hij die Mij eet leven door Mij. Dit is het brood, dat uit de hemel is neergedaald. Het is niet zoals bij de vaderen die gegeten hebben en niettemin gestorven zijn: wie dit brood eet, zal in eeuwigheid leven."



Archief preken