OVERWEGING
Bij iedere mens leeft het verlangen naar echt geluk, naar wat wij in de kerk heil noemen. Elke mens zou eigenlijk die heelheid willen, die volheid van menszijn, die we eigenlijk maar moeilijk onder woorden kunnen brengen, omdat we hem in de praktijk niet kennen, alleen maar in onze dromen kunnen vermoeden. Er is nog geen verworven bezit van de mensheid. Vaak hebben we juist het tegendeel ervaren, als we de schijnbare zinloosheid in aanrakingen tegenkwamen: de dood van een soort; maar ook een levenslange ziekte, de ellende en de nood in onze wereld.. Er lijkt meer kapot dan heel in de wereld, haat in plaats van liefde, oorlog in plaats van vrede, ziekte in plaats van gezondheid, aanbidding van aardse zaken in plaats van echte godsdienst. En de wereld en de mens zijn onmachtig dat alles heel te maken, uit zichzelf heil te onzeker. Toch heeft de wereldbehoefte aan heil. En de enige die kan geven, de wereld kan helen is God. Hij kan ons verliezen, Hij kan ons vrijmaken van al die ellende.
Nu zijn het de profeten van het Oude Testament, die telkens te midden van de grootste problemen zeggen: het komt goed. Zo ook vandaag de voorspelde Baruch. Over de slechte paden, door de effen vlakte zal God zijn kinderen leiden naar het heil. God laat zijn mensen, het werk van zijn handen niet in steek. En de profeten zeggen dat vaak juist, als alles uitzichtloos lijkt: als Jeruzalem in puin ligt, als het volk in een vreemd land zucht onder de ballingschap. Hou vol: het heil van God komt.
Wij geloven, dat met de komst van Jezus Christus, met zijn leven, lijden sterven en verrijzen het heelmakingsproces van God met de wereld een definitieve fase heeft bereikt. Hij deed lammen lopen, blinden zien en doden wekte Hij ten leven, even zovele tekens van heil. Zelf is Hij dwars door lijden en dood heen verrezen tot nieuw en eeuwig leven. Het definitieve heil is in Hem werkelijkheid geworden. Het is geen droom meer. Christus heeft het voor ons verworven.
Leven met Hem betekent voor ons op het pad van het heil staan; contact met Hem in woord en sacrament. Leven in zijn geest betekent op weg zijn naar het heil, naar de volmaakte wereld, al zijn we dan nog midden in een vaak heilloze wereld, een kapotte samenleving. Wij als christenen, als Kerk, moeten in Christus al een stukje nieuwe wereld zijn te midden van de oude wereld. Daarom zegt Jezus ook: jullie zijn in de wereld, maar niet van de wereld. Wat iedereen doet of schijnt te doen is daarom nooit norm van ons handelen. Christus is onze norm. Hij is de enige weg naar het heil. Door Hem zijn wij geroepen onszelf en de wereld te heiligen, heel te maken naar Gods bedoeling.
Als wij Advent vieren: de komst van het heil gedenken en ons voorbereiden op zijn definitieve komst, dan betekent dat ook: werken aan de heiliging van jezelf en van de wereld om je heen. Johannes de Doper roept ons daartoe op: bereid de weg van de Heer. Elk dal moet gevuld, alle heuvels geslecht worden. De kronkelpaden moeten recht worden. Dan zal heel de mensheid Gods redding zien. En hoe moet dat? Door bekering! Een woord dat we niet graag horen. We geven niet graag toe dat we onheilig, zondig zijn, dat we afwijken van het pad van het heil.
Als mensen menen geen bekering meer nodig te hebben, dan is het heil ver en tiert de zonde welig. Bekering, daartoe roept Johannes ons op in deze advent: bekering tot de echte heilsweg van Christus, tot de weg van de liefde voor God en voor de naaste, de weg van de heiliging van jezelf en van de wereld. Laten we proberen om weer in het goede spoor te komen of beter en vaster in dat spoor te wandelen. Want we willen toch dat het heil van God ook voor ons komt?
https://mennenpr.nl/tweede-zon... bewerkt TS
TWEEDE ZONDAG VAN DE ADVENT
EERSTE LEZING Bar., 5, 1-9
Uit de Profeet Baruch
Jeruzalem, leg uw kleed van rouw en ellende af; en bekleed u voor immer met Gods heerlijke schoonheid. Sla de mantel van Gods gerechtigheid om, zet op uw hoofd de schitterende kroon van de Eeuwige. Want God wil uw luister laten zien overal op aarde. Voor eeuwig geeft God u de naam: “Vrede door gerechtigheid" en “Glorie door vroomheid". Op, Jeruzalem, ga op de hoogte staan en kijk uit naar het oosten: daar zijn uw kinderen weer samen op het woord van de Heilige, van zonsopgang tot zonsondergang. Zij zijn blij nu God weer aan hen denkt. Te voet gingen zij van u heen, weggesleept door de vijand, maar eervol brengt God hen terug, gedragen als op een koningstroon. God beval alle hoge bergen en eeuwige heuvels te slechten en de dalen op te vullen, zodat het hele land een effen vlakte wordt en Israël veilig optrekt onder de glorie van God. Ook de bossen en alle geurige bomen geven schaduw aan Israël op Gods bevel. Want God leidt het jubelende Israël in zijn heerlijk licht; met zijn barmhartigheid zal Hij hen omgeven en met zijn gerechtigheid.
TUSSENZANG Ps. 126 (125) 1-2 ab, 2 cd-3, 4-5, 6
Refr: Geweldig was het wat de Heer ons deed daarom zijn wij zo blij.
De Heer bracht Sions ballingen terug: het was alsof wij droomden. Toen lachten alle monden en juichte elke tong.
Toen zei men bij de volken: geweldig is het wat de Heer hen deed. Geweldig was het wat de Heer ons deed, daarom zijn wij zo blij.
Keer nu ons lot ten goede, Heer, zoals een beek doet in de Zuid-woestijn. Die onder tranen zaaien zij oogsten met gejuich.
Vol zorgen gaan zij uit met zaaizakken beladen; Maar keren zingend weer beladen met hun schoven.
TWEEDE LEZING Fil., 1, 3-6. 8-11
Uit de brief van de heilige apostel Paulus aan de christenen van Filippi
Broeders en zusters, Ik dank mijn God telkens als ik u gedenk altijd, bij al mijn gebeden voor u allen. En ik verricht mijn gebed met blijdschap, omdat gij van de eerste dag tot nu toe uw deel hebt bijgedragen tot de prediking van het evangelie. Ik ben er zeker van, dat Hij die het goede werk in u begonnen is het zal voltooien tegen de dag van Christus Jezus. God weet hoe vurig ik naar u allen verlang, met de innigheid van Christus Jezus zelf. En dit is mijn bede: moge uw liefde steeds rijker worden aan inzicht en fijngevoeligheid, om te kunnen onderscheiden waar het op aankomt. Dan zult gij op de dag van Christus ongerept en onberispelijk zijn, verzadigd met de vrucht der gerechtigheid die komt van Jezus Christus, tot eer en lof van God.
ALLELUIA Lc., 3, 4 en 6
Alleluia. Bereidt de weg van de Heer, maakt zijn paden recht, en heel de mensheid zal Gods redding zien. Alleluia.
EVANGELIE Lc., 3, 1-6
Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Lucas
Het gebeurde in het vijftiende regeringsjaar van keizer Tiberius. Pontius Pilatus was landvoogd van Judea; Herodes-gouverneur van Galilea; zijn broer Filippus gouverneur van het gewest Iturea en Trachonitis en Lysanias gouverneur van Abilene; Annas en Kajafas verwarmden het hogepriesterschap. Toen kwam het woord van God over Johannes, zoon van Zacharias stierf in de woestijn. Hij begon op te treden in de Jordaanstreek en een doopsel van bekering te preken tot vergeving van fouten, volgens de profetie die geschreven staat in het boek van Jesaja: Een stem roept in de woestijn: bereidt de weg van de Heer, zijn maakt paden recht. Elk dal moet elke berg of heuvel gevuld worden; de kronkelpaden moeten recht, de ruwe wegen effen worden. Heel de mensheid zal Gods redding zien.
Rijstactie Stichting Harapan start 28 februari
De Digidulfke uitgave februari 2025 is uit
Pastoraal uurtje - donderdagmiddag 6 maart van 14.00-15.00 uur
Dagbedevaart en driedaagse verzorgde bedevaart naar Beauraing in mei 2025
Hoogtepunten Matthäus Passion uitgevoerd door Kempenkoor op 14 april 2025 in Lidwinakerk