OVERWEGING
Vandaag is de eerste zondag van de vastentijd. We staan aan het begin van de
veertigdaagse periode van boete, gebed en aalmoezen geven. Dit is onze eigen
Exodus en woestijnervaring - net zoals Israël veertig jaar door de woestijn moest
trekken voordat het Beloofde Land werd bereikt. Dit zal onze tijd van zuivering
en beproeving zijn - net zoals Jezus beproefd werd tijdens zijn veertig dagen van
vasten in de woestijn.
We zijn de vastentijd begonnen met een askruisje op ons voorhoofd.
Wij worden hierdoor herinnerd aan onze sterfelijkheid: "Gedenk dat
gij stof zijt en tot stof zult gij wederkeren." We worden niet alleen herinnerd aan
onze lichamelijke zwakheid, maar ook aan onze morele en geestelijke zwakheid.
We worden herinnerd aan onze behoefte aan bekering: "Bekeert u en gelooft in
het Evangelie."
De vastentijd dient om ons te herinneren aan het ritme van sterven en opstaan. Het
daagt ons uit om de reis van bekering te beginnen naar het hart van de boodschap
van het Evangelie. Als we nadenken over de ervaring van Gods volk in de
woestijn en die van Jezus, worden we aangemoedigd om de lange en moeilijke
weg te gaan van nederigheid, kwetsbaar vertrouwen en relationele trouw. Deze
lezingen van de eerste zondag van de veertigdagentijd zijn zeer hoopvol. De
evangelielezing is eigenlijk een voorbode van de overwinning van het kruis.
De parallel van de 40 dagen in de woestijn is natuurlijk de 40 jaar die Israël in de
woestijn doorbracht na de doortocht van de Rode Zee; en de doortocht van de
Rode Zee symboliseert ons doopsel. De doortocht van de Jordaan en het
binnengaan van het beloofde land is een symbool van de belofte van het eeuwige
leven. En zo kunnen de 40 jaar in de woestijn tussen deze twee gebeurtenissen
alleen maar staan voor het moeilijke leven van iedere volgeling van Christus.
In de eerste lezing krijgen de Israëlieten instructies over hun geloofsleven in
Palestina. Na de pijnlijke maar bevrijdende tocht uit Egypte, herinnert Mozes hen
eraan dat zij trouw moeten blijven aan het verbond. Het is de Heer die hen bevrijd
heeft uit slavernij en onderdrukking, zodat zij konden leven in "het land vloeiende
van melk en honing". De offers die zij naar de tempel brengen zijn de tekenen van
hun dankbaarheid en toewijding: Zij zullen een nieuwe samenleving vormen
onder Gods heerschappij, die gekenmerkt zal worden door de karakteristieke
omarming van de meest kwetsbaren.
Het Evangelie toont ons hoe overtuigd Jezus is in zijn relatie met God, zijn Abba.
Ten eerste, wanneer hij in de verleiding komt om de steen in brood te veranderen,
reageert hij door zijn kwetsbaarheid te aanvaarden. Het ligt in onze menselijke
natuur om alles onder controle te willen hebben en alles tot onze beschikking te
hebben. Jezus toont ons een alternatief. Door God te erkennen als het ware brood,
roept hij ons op onze relaties te herschikken, zodat ze afgestemd zijn op de
bedoeling van de Schepper, namelijk overvloed van leven voor allen.
De tweede verleiding is om de superheld te zijn. Het is de cultus van populariteit,
die hoogtij viert in onze door succes gedreven maatschappij. Jezus trapt niet in
deze illusie. Hij werpt zich niet van de borstwering van de tempel of later van het
kruis. Hij toont ons de weg van de blijvende liefde. Hij is de antiheld die op de
rug van een ezel reed en zich volledig onderdompelde in de realiteit van pijn,
lijden en sociaal isolement.
Tenslotte wordt Jezus verleid tot macht en glorie. Dit is een eeuwigdurende
verleiding waar christenen individueel en collectief steeds weer voor bezweken
zijn. De geschiedenis van het keizerlijke christendom laat zien dat macht,
dominantie, voorrecht, controle en klerikalisme onze houding en praktijk meer
hebben gekenmerkt dan de dienstbaarheid, de zelfopoffering, de kwetsbaarheid
en de machteloosheid van de nederige Knecht.
Onze roeping vandaag is om de bouwers van het Koninkrijk te zijn, wier prioriteit
niet ligt bij het overheersen en elimineren van anderen, maar bij het herstellen en
helen van gemeenschappen en relaties.
https://www.jpmaastricht.nl/wp... bewerkt TS
EERSTE ZONDAG VAN DE VEERTIGDAGENTIJD
EERSTE LEZING Deut., 26, 4-10
Uit het boek Deuteronomium
In die dagen sprak Mozes tot het volk: “De priester zal de korf met de eerste veldvruchten van u aannemen en hem plaatsen voor het altaar van de Heer, uw God. Dan moet gij staande voor de Heer, uw God, zeggen: “Mijn vader was een zwervende Arameër. Hij is met een klein aantal mensen naar Egypte gegaan. Maar terwijl hij daar als vreemdeling verbleef, is hij een groot, machtig en talrijk volk geworden. Toen de Egyptenaren ons slecht behandelden, ons verdrukten en ons harde slavenarbeid oplegden, hebben wij tot de Heer, de God van onze vaderen geroepen. En de Heer heeft ons verhoord en zich onze vernedering, ons zwoegen en onze verdrukking aangetrokken. Hij heeft ons uit Egypte geleid met sterke hand, met opgeheven arm, onder grote verschrikkingen, tekenen en wonderen. Hij heeft ons naar deze plaats gebracht en ons dit land geschonken, een land van melk en honing. Daarom breng ik nu de eerste vruchten van de grond, die Gij, de Heer, mij hebt geschonken." En Mozes voegde eraan toe: “Dan moet ge die voor de Heer uw God neerleggen en u voor Hem neerbuigen."
TUSSENZANG Ps. 91 (90) 1-2, 10-11, 12-13, 14- 15
Refr: Sta mij bij Heer, in iedere nood.
Gij die de bescherming geniet van de Allerhoogste en die in de schaduw van de Almachtige woont, Voor u is de Heer: mijn toevlucht, mijn burcht, mijn God, op wie ik vertrouw.
Het kwaad zal u niet bereiken, de ramp blijft ver van uw tent. Hij heeft zijn engelen last gegeven, op al uw wegen u te bewaken.
Zij zullen u op hun handen dragen, geen steen zal uw voeten kwetsen. Gij kunt op slangen en adders trappen, leeuwen en draken trotseren.
Wie op Mij rekent zal Ik verlossen, beschermen zal Ik wie Mij erkent. Wanneer hij Mij aanroept zal Ik hem horen, hem bijstaan in iedere nood, hem redden en aanzien schenken.
TWEEDE LEZING Rom., 10, 8-13
Uit de brief van de heilige apostel Paulus aan de christenen van Rome
Broeders en zusters, Dit zegt de Schrift: “Het woord is vlakbij, het is in uw mond, het is in uw hart," het woord namelijk van het geloof dat wij verkondigen. Want als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is, en als uw hart gelooft dat God Hem van de doden heeft opgewekt, zult gij gered worden. Het geloof van uw hart brengt de gerechtigheid en de belijdenis van uw mond brengt het heil. Zo zegt het de Schrift: “Niemand die in Hem gelooft zal worden teleurgesteld." Er bestaat geen verschil tussen Jood en heiden. Zij hebben allen dezelfde Heer, rijk aan gaven voor allen die Hem aanroepen. Want alwie de naam van de Heer aanroept zal gered worden.
VERS VOOR HET EVANGELIE Mt. 4, 4b
Niet van brood alleen leeft de mens maar van ieder woord dat uit de mond van God voortkomt.
EVANGELIE Lc., 4, 1 - 13
Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Lucas
In die tijd ging Jezus, vervuld van de heilige Geest weg van de Jordaan. Hij werd door de Geest naar de woestijn gevoerd, waar Hij veertig dagen verbleef en door de duivel op de proef werd gesteld. Gedurende die dagen at Hij niets en toen ze voorbij waren kreeg Hij honger. De duivel zei nu tot Hem: “Als Gij de zoon van God zijt, beveel dan aan die steen daar dat hij in brood verandert.' Jezus gaf hem ten antwoord: “Er staat geschreven: De mens leeft niet van brood alleen." Daarop voerde de duivel Hem omhoog en toonde Hem in een oogwenk alle koninkrijken der wereld. En de duivel sprak tot Hem: “Ik zal U alle macht geven over deze heerlijke gebieden want ze zijn mij geschonken, en ik geef ze aan wie ik wil. Als Gij dus in aanbidding voor mij neervalt, zal dat alles van U zijn." Toen antwoordde Jezus hem: “Er staat geschreven: De Heer uw God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen."
Daarna bracht de duivel Hem naar Jeruzalem, plaatste Hem op de bovenbouw van een tempelpoort en sprak tot Hem: “Als Gij de zoon van God zijt, werp U dan vanaf deze plaats naar beneden; want er staat geschreven: Aan zijn engelen zal Hij omtrent U het bevel geven U te beschermen en zij zullen U op de handen nemen opdat Ge uw voet niet zult stoten aan een steen." Maar Jezus gaf hem ten antwoord: “Er is gezegd: Gij zult de Heer, uw God, niet op de proef stellen." Toen gaf de duivel al zijn pogingen om Hem te verleiden op en hij verwijderde zich van Hem tot de vastgestelde tijd.
Paardenprocessie Hakendover (België) - Tweede Paasdag (21 april 2025)
Pastoraal uurtje - donderdagmiddag 10 april van 14.00-15.00 uur
Oecumenische vesper 40-dagentijd
Geen vieringen op woensdagen om 19.00 uur tot 7 mei 2025
Rijstactie Stichting Harapan start 28 februari