OVERWEGING
Val me niet lastig...
Als mensen op straat langs een arme mens lopen en ze zijn niet van plan die persoon iets te geven, dan hebben ze meestal een redenering in hun hoofd: die arme heeft het aan zichzelf te danken, als ik geld geef gaat dat op aan drank en drugs, hij heeft zijn uitkering zeker al opgemaakt, ik heb nu geen tijd, ik moet nodig verder, laat hij maar naar het Leger des Heils aan of de zusters van moeder Teresa, in plaats van mij lastig te vallen. Zo kunnen mensen denken, maar niemand zou met die arme persoon willen ruilen.
Een dam tegen vluchtelingen?
En we horen veel over vluchtelingen die naar Nederland komen en vele mensen vinden dat een dam moet worden opgeworpen tegen de komst van al die mensen, al die mensen in hun eigen land moeten blijven, ook al is het daar niet leuk. Alleen als het over goed-geïntegreerde kinderen gaat, willen sommigen wel met de hand over het hart strijken: het kinderpardon.
Toch zou natuurlijk niemand met zo iemand in diens land van herkomst willen ruilen.
Zalig zijn zij... ?
Maar waarom prijst Jezus vandaag dan de armen zalig en degenen die honger lijden?
En waarom noemt Hij mensen zalig die verdrietig zijn, vervolgd worden en uitgestoten? Terwijl daarentegen wie genoeg te eten hebben, het leuk hebben en waardering krijgen van de mensen, er in deze toespraak van Jezus niet goed van af komen, zo lijkt het:“Wee u”.
Zijn armen beter?
Wat Jezus niet bedoelt te zeggen is dat de arme mensen de goeden zijn en de rijkere mensen de slechten.Onder de leerlingen van Jezus waren ook rijkere personen, zoals de vrouwen die Hem volgden en uit eigen middelen voor Hem zorgden (Lc. 8, 3) en Jozef van Arimatea die een graf voor Jezus had gekocht (Lc. 23, 50 vv.). Onder rijke mensen zijn goeden en slechten en onder arme mensen zijn slechten en goeden.
Armen in hun ellende laten leven?
Wat Jezus ook niet bedoelt te zeggen is dat het wel goed is als mensen arm zijn, honger lijden, wenen en vervolgd worden en dat je dat maar lekker zo moet laten. “Laat hen maar in ellende leven”: dat bedoelt Hij zeker niet want Hij heeft juist van alles gedaan om de levensomstandigheden van mensen te verbeteren: Hij heeft zieken genezen, hongerigen te eten gegeven - denk aan de broodvermenigvuldiging -; Hij heeft het opgenomen voor mensen die door anderen werden uitgestoten: de overspelige vrouw, tollenaars en zondaars. Dus Jezus bedoelt zeker ook niet te zeggen dat het wel goed is als mensen arm zijn, honger lijden en vervolgd worden...
Christen zijn is liefhebben
En zo is het ook in heel de geschiedenis van de Kerk gegaan: onderwijs, ziekenzorg, armenzorg, het is oorspronkelijk allemaal opgezet vanuit de Kerk. Je leven aan God toewijden in het kloosterleven betekende eeuwenlang dat je andere mensen wilde helpen, niet alleen door voor hen te bidden, maar ook door concrete zorg voor hen. En dat is bovendien de kern van het christendom, voor ieder van ons. We hebben allemaal onze fouten en gebreken, we zijn in die zin zondige mensen, maar we weten allemaal donders goed dat christen zijn neerkomt op twee dingen, die nauw met elkaar verbonden zijn: God liefhebben en je naaste liefhebben. Het gaat om de liefde en dan niet een liefde van mooie gevoelens - vol hartjes van Valentijnsdag - maar de liefde van concrete inzet, van iets over hebben voor God en de medemens. Dat is christen-zijn! Dus Jezus bedoelt hier zeker niet te zeggen dat we de armen maar moeten laten stikken of in hun sop moeten laten gaar koken.
We zijn rijk...
Er is dan ook inderdaad veel inzet geweest van gelovige mensen, geïnspireerd door het evangelie om medemensen een beter bestaan te geven. Nu is onze maatschappij rijk geworden, veel mensen hebben het goed - zeker, lang niet iedereen, er zijn nog genoeg problemen onder mensen -. Maar terwijl de rijkdom gekomen is, is het geloof verdwenen. Het leven is voor velen vol en druk, zonder veel tijd voor reflectie en bezinning en de mensen zijn hun eigen god geworden, zij beslissen zelf en niet een Vader in de hemel.. God werd overbodig.
Schijnzekerheid
Toch is dat een schijnzekerheid. Onze rijkdom en ons geluk zijn vergankelijk, zoals het leven op deze aarde; en we zijn niet in staat onszelf leven te geven en dat leven echt te bepalen:morgen kan alles anders zijn.
Anawim
En dat is precies waar het Jezus om gaat in de zaligsprekingen en wee-roepen die we hebben gehoord: het gaat om de mensen die in het oude Testament de “anawim” werden genoemd, de armen van God. Die armen zijn de mensen die niet vol zijn van zichzelf, maar als het ware leeg worden om vervuld te kunnen zijn van iets groters, om open te staan voor God en de naaste; het zijn mensen die niet zozeer trots zijn, als wel dankbaar en vol vertrouwen; die niet hun ogen sluiten voor de pijn en het verdriet van mensen, maar open staan en meeleven; die niet vol zijn van al het materiële dat de wereld ons te bieden heeft, maar hongeren en dorsten naar de zin en betekenis van alles, naar God.
Zalig zijn zij... !
En dat is het eigenlijk wel: zalig geprezen wordt wie niet zelf voldaan door het leven gaan, niet alleen op zoek zijn naar wat prettig is, leuk en fijn, maar willen dienen in een waardevol leven voor God en mens.
https://www.arsacal.nl/?p=cont... opmaak bewerkt TS
ZESDE ZONDAG DOOR HET JAAR
EERSTE LEZING Jer., 17, 5-8
Uit de Profeet Jeremia
Dit zegt de Heer: “Vervloekt is hij die op mensen vertrouwt, die bouwt op een schepsel en zich afkeert van de Heer. Hij is een kale struik in de steppe, nooit ziet hij regen; hij staat in dorre woestijngrond, in een onvruchtbaar gebied, waar niemand woont. Gezegend is hij die op de Heer vertrouwt, en zich veilig weet bij Hem. Hij is als een boom die aan een rivier staat en wortels heeft tot in het water. Hij heeft geen last van de hitte, zijn blad blijft groen. Komt er een tijd van droogte, het deert hem niet; altijd blijft hij vrucht dragen."
TUSSENZANG Ps. 1, 1-2 3 4 en 6
Refr: Gelukkig is de man, die op de Heer zijn hoop stelt.
Gelukkig de man die weigert te doen wat goddelozen hem raden; Die niet de wegen der zondaars gaat, niet zit te midden der spotters;
Maar die zijn geluk vindt in 's Heren wet, haar dag en nacht overweegt. Hij is als een boom, aan het water geplant, die vruchten draagt op zijn tijd;
Des zomers verdorren zijn bladeren niet, maar al wat hij doet brengt hem voorspoed. De goddelozen vergaat het zo niet: de wind blaast hen weg als kaf.
De Heer immers let op de weg der gerechten, de weg van de zondaars loopt dood.
TWEEDE LEZING 1 Kor., 15, 12. 16-20
Uit de eerste brief van de heilige apostel Paulus aan de christenen van Korinte
Broeders en zusters, Als wij verkondigen dat Christus uit de doden is opgewekt, hoe kunnen dan sommigen onder u beweren dat er geen opstanding van de doden bestaat? Want als de doden niet verrijzen is ook Christus niet verrezen, en als Christus niet is verrezen is uw geloof waardeloos en zijt gij nog in uw zonden. Dan zijn ook zij die in Christus ontslapen zijn verloren. Indien wij enkel voor dit leven onze hoop op Christus hebben gevestigd zijn wij de beklagenswaardigste van alle mensen. Maar zo is het niet! Christus is opgewekt uit de doden als eersteling van hen die ontslapen zijn.
ALLELUIA Mt., 11,25
Alleluia. Geprezen zijt Gij, Vader van hemel en aarde, omdat gij de geheimen van het koninkrijk aan kinderen geopenbaard hebt. Alleluia.
EVANGELIE Lc., 6, 17. 20-26
Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Lucas
In die tijd daalde Jezus samen met de twaalf van de berg af. Hij bleef staan op een vlak terrein. Daar bevond zich een talrijke groep van zijn leerlingen en een grote volksmenigte uit heel het Joodse land, uit Jeruzalem en uit het kustland Tyrus en Sidon. Hij sloeg nu zijn ogen op, keek zijn leerlingen aan en sprak: “Zalig gij die arm zijt, want aan u behoort het Rijk Gods. Zalig die nu honger lijdt, want gij zult verzadigd worden. Zalig die nu weent, want gij zult lachen. Zalig zijt gij wanneer omwille van de Mensenzoon de mensen u haten, wanneer zij u uitstoten en u beschimpen en uw naam uit de samenleving bannen als iets verfoeilijks. Als die dag komt, springt dan op van blijdschap, want groot is uw loon in de hemel. Op dezelfde manier behandelden hun voorvaders de profeten. Maar wee u, rijken, want wat u vertroost hebt ge al ontvangen. Wee u, die nu verzadigd zijt, want ge zult honger lijden. Wee u, die nu lacht, want ge zult klagen en wenen. Wee u, wanneer alle mensen met lof over u spreken, want hun voorvaderen deden hetzelfde met de valse profeten.
Rijstactie Stichting Harapan start 28 februari
De Digidulfke uitgave februari 2025 is uit
Pastoraal uurtje - donderdagmiddag 6 maart van 14.00-15.00 uur
Dagbedevaart en driedaagse verzorgde bedevaart naar Beauraing in mei 2025
Hoogtepunten Matthäus Passion uitgevoerd door Kempenkoor op 14 april 2025 in Lidwinakerk